Svensson fason

Tänkt dig att du sitter på en bänk mitt i stan. Helt plötsligt kommer det en helt vanlig person, som vi kan kalla Mr.x  och sätter sig bredvid dig. Mr.x säger spontant Hej! Du blir så klart chockad och får kanske i bästa fall fram ett "öh..  hej hej". Sedan sitter du länge och tänker "vem fan var det?". När i självaverket du inte känner personen. Mr.x säger "fint väder det är idag! Tycker inte du det?". I detta ögonblick börjar du tänka på ifall du ska resa dig och gå men istället så sitter du kvar och svarar lite tyst "jo visst". För dig skulle det vara ottänkbart att börja konversera med en fränling. Och du bestämer dig nu för att resa på dig och gå vidare.

Varför är vi svenskar så tråkiga, man måste inte vara dum i huvudet bara för att man börjar konversera med någon. Jag förstår mig inte på denna svennson-fason. Jag ser verkligen inte det farliga i att konversera med en främling. Man kanske kommer fram till att ni har jätte mycket gemensamt eller så har ni kanske inte det men vad har du då förlorat? Jo ingenting!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hehe det har hänt mig med, men det e ju bara kul när folk gör sånt.

2008-07-23 @ 17:32:22
Postat av: Gullefjun

Jag förstår precis vad du menar. Jag hade lite sådana Svensson-fasoner för mig ett tag, men har lyckligtvis kommit över dem. Men många blir faktiskt besvärade när man börjar konversera med dem. Hihi! :D

2008-07-24 @ 23:57:16
URL: http://myeyesadoredyou.blogg.se/
Postat av: Anonym

gooo peter! jag är typ mrs.X 24/7 !!!

2008-07-26 @ 20:28:04
Postat av: Anonym

//linnea ;)

2008-07-26 @ 20:28:23
Postat av: Marielle

Håller fullständigt med dig. Precis som på tunnelbanan eller bussen. Alla svenskar är så himla rädda för att sitta bredvid en främling att de sätter handväskan eller matkassen på sätet jämte dem. Skärpning!?

2008-07-30 @ 23:06:12
URL: http://marielletorgersson.blogg.se/
Postat av: Jenny

Jag kanske är dum eller korkad eller bara väldigt ovanlig men jag hade utan tvekat pratat med personen. Det hade fått vara något väldigt speciellt för att jag skulle gå därifrån faktiskt.

2008-08-05 @ 21:13:45
URL: http://jennymagnusson.blogg.se/
Postat av: Sofia

ah herregud, jag håller verkligen med. Vi svenskar är så otroligt tråkiga, lär er att prata med människor för guds skull!

2008-08-22 @ 01:13:56
URL: http://annasofianilsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0